De Google zoekmachine kent iedereen wel, Maps en Shopping weten de meeste mensen ook wel te vinden. Maar ben je ook bekend met Google Trends? Deze pagina is niet alleen leuk voor mensen die willen zien wat er speelt in de wereld, deze data is ook zeker informatief voor ondernemers die hun bedrijf willen laten groeien. Hoe dit werkt leggen we uit op deze pagina.

Hoe werkt Google Trends?

Het is misschien wel het best bewaarde geheim van de marktleider in zoekmachines. Google Trends is een pagina waar je net als bij de standaard pagina een zoekopdracht kunt ingeven. Het verschil is dat je geen webpagina’s als resultaat krijgt maar een grafiek met de interesse naar dit onderwerp. Je kunt verder filteren op regio en je ziet een overzicht met verwante onderwerpen. Het is ook mogelijk om de trends van dit moment te bekijken op basis van locatie. Wil je weten wat er tien jaar geleden populair was? Ook dat zoek je snel op via deze pagina.

Hoe kun je hier voordeel uit halen?

In tegenstelling tot Google News ontdek je hier niet alleen nieuwswaardige berichten maar je vindt zoektermen waar consumenten interesse naar hebben op een gegeven moment. Daarmee lijkt het enigszins op de Keyword Planner waar je advertentie campagnes mee in kunt richten maar dan wat laagdrempeliger. Naast amusementswaarde ontdek je als organisatie wat er momenteel leeft in de omgeving. Wil je bijvoorbeeld samenwerken met een influencer? Dan kun je opzoeken of Enzo Knol nog steeds populair is. Je ziet dan ook direct hoe Dylan Haegens scoort.

Wat doe je met deze informatie?

Het kan lastig zijn om de waarde van Trends in te schatten, daar helpt DoubleSmart je bij. Het voordeel van online marketing is de enorme hoeveelheid data die je tot je beschikking hebt, het nadeel is dat je hierdoor snel de focus verliest. Door samen te werken met specialisten kun je het marketing budget optimaal besteden, op basis van jouw doelstellingen als ondernemer of organisatie.